Tryb uproszczony dla farmy fotowoltaicznej

Nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wprowadziła znaczące zmiany dla branży OZE. Nowe regulacje mają co do zasady ułatwić rozwój elektrowni słonecznych w Polsce. Jedną ze zmian jest wprowadzenie uproszczonej procedury uchwalenia planu miejscowego dla farm fotowoltaicznych. Na czym dokładnie polega zmiana i kto skorzysta na nowelizacji?

Dotychczasowa droga powstawania farm fotowoltaicznych zależna była od tego, czy na terenie, gdzie docelowo miała powstać farma PV, sporządzono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, czy też nie. Jeśli teren inwestycji został objęty MPZP, instalacje fotowoltaiczne powstawały w oparciu o plan miejscowy, natomiast jeśli nie – o decyzje o warunkach zabudowy.

W praktyce jednak rzadko zdarzały się tereny, które zarówno w MPZP, jak i w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (SUiKZP), zostały przeznaczone pod budowę farm fotowoltaicznych. Dlatego zdecydowana większość nowych elektrowni słonecznych powstawała w oparciu o decyzje WZ. Taki tryb postępowania był o tyle dogodny, że nie wymagał zgodności decyzji z zapisem studium. Procedura uległa zmianie po wejściu w życie nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Teraz budowa farmy PV wymaga każdorazowego uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Na szczęście ustawodawca zdając sobie sprawę z konieczności szybkiego rozwoju sektora odnawialnych źródeł energii, przewidział uproszczoną procedurę uchwalania MPZP dla instalacji odnawialnych źródeł energii innych niż elektrownie wiatrowe.

Tryb uproszczony dla farm fotowoltaicznych

Zagadnienia związane z branżą OZE zostały potraktowane priorytetowo, o czym świadczy specjalny, uproszczony tryb sporządzenia planów miejscowych dla farm fotowoltaicznych.

Korzyści trybu uproszczonego dla budowy farmy PV, urblex.pl
Korzyści trybu uproszczonego dla budowy farmy PV, urblex.pl

Czym jest procedura uproszczona?

Uproszczony tryb postępowania w sprawie budowy farmy PV umożliwia realizację inwestycji z pominięciem niektórych etapów postepowania sporządzania MPZP. Ponadto, w okresie przejściowym, czyli do wygaśnięcia SUiKZP, do 31 grudnia 2025 roku, nowy plan dla instalacji fotowoltaicznych można uchwalić nawet, jeżeli w studium nie przewidziano obszarów pod OZE.

Tryb uproszczony dla farm fotowoltaicznych zakłada pominięcie etapu zbierania wniosków do aktu planistycznego, skrócenie konsultacji społecznych do samego przyjmowania uwag oraz ograniczenie uzgodnień do 14 dni. Może zostać zastosowany również w przypadku, gdy inwestycja wymagać będzie wyłącznie uchylenia zakazu lokalizacji montowanych instalacji PV na budynkach lub mikroinstalacji PV.

Uwaga! Uproszczona procedura sporządzenia MPZP dla farm fotowoltaicznych nie będzie dotyczyć inwestycji, które będą zlokalizowane na gruntach o wysokich klasach I-III, czyli tych, które wymagają zgody ministra rolnictwa na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne. Nie dotyczy również obszarów szczególnego zagrożenia powodzią i terenów położonych na terenie parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz na obszarach ich otulin.

Proces postępowania w trybie uproszczonym

W ramach postępowania uproszczonego wójt, burmistrz albo prezydent miasta:

  1. Ogłasza o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego albo jego zmiany z zastosowaniem postępowania uproszczonego;
  2. Sporządza projekt planu miejscowego albo jego zmiany wraz z uzasadnieniem oraz prognozą oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana;
  3. Udostępnia w Biuletynie Informacji Przestrzennej gminy (po 30 grudnia 2025 r w Rejestrze Urbanistycznym) projekt planu miejscowego albo jego zmiany wraz z uzasadnieniem oraz prognozą oddziaływania na środowisko i jednocześnie:
    • Występuje do wojewody o wyrażenie zgody na zastosowanie postępowania uproszczonego;
    • Występuje o opinie i uzgodnienia o projekcie MPZP m.in. do gminnej komisji urbanistyczno-architektonicznej, regionalnego dyrektora ochrony środowiska, marszałka województwa, organu PSP, państwowego wojewódzkiego inspektoratu sanitarnego i starosty. Termin na dokonanie uzgodnień i wniesienie opinii wynosi jedynie 14 dni;
    • Ogłasza o rozpoczęciu konsultacji społecznych i przeprowadza konsultacje społeczne. Termin wynosi jedynie 14 dni;
  4. Wprowadza zmiany do projektu planu miejscowego albo jego zmiany wynikające z uzyskanych opinii, dokonanych uzgodnień, konsultacji społecznych;
  5. Udostępnia w BIP (od 2026 r. w Rejestrze Urbanistycznym) projekt planu miejscowego albo jego zmiany wraz z uzasadnieniem, prognozą oddziaływania na środowisko oraz z raportem podsumowującym przebieg konsultacji społecznych;
  6. Przedstawia radzie gminy projekt planu miejscowego albo jego zmiany wraz z raportem podsumowującym przebieg konsultacji społecznych.